Wie is er de baas? - Reisverslag uit Elst, Nederland van Kirsten Verpaalen - WaarBenJij.nu Wie is er de baas? - Reisverslag uit Elst, Nederland van Kirsten Verpaalen - WaarBenJij.nu

Wie is er de baas?

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

21 November 2008 | Nederland, Elst

Anekdote voor jarige mamma

We doen een voorstelrondje voor de nieuwe cursisten. ‘Mijn moedertaal is Dari. Ik spreek ook Dari,’ vertelt een jonge Afghaanse cursiste, die zelf nog niet zo lang in de groep zit, aan de nieuwelingen. Ik vraag haar verwonderd wat ‘moedertaal’ dan betekent. ‘De officiële taal,’ veronderstelt zij. Hierop reageert haar 20-jarige landgenoot parmantig dat zij het bij het verkeerde eind heeft, mannen zijn immers de baas in Afghanistan. Een oudere Kosovaar en een Libanese cursist van tegen de veertig vallen hem bij. Zo is het in hun land ook! ‘Nee, hoor,’ roept een andere jonge Afghaanse strijdlustig. Uit pure angst dat de strijd der sexen zich nu voor mijn ogen zal voltrekken, gooi ik de vraag in de groep van wie kinderen leren praten. Maar na mijn uitleg van het woord geduldig te hebben aanhoord, zetten mijn cursisten de discussie onvermoeibaar voort. De mannen houden voet bij stuk dat zij de baas zijn, terwijl de vrouwen van boven de dertig wijselijk zwijgen. Soeverein glimlachen: zij weten wel beter. Als een cursist uit Niger concludeert dat beide sexen blijkbaar in de veronderstelling zijn dat ze het voor het zeggen hebben, lacht iedereen bevrijd. De mensheid kan tevreden zijn.

  • 22 November 2008 - 07:14

    Jelle:

    Haha, ik weet ook wel beter ;)

    politiek in het gezin. Mannen spelen de baas, maar (de slimme) vrouwen hebben veel macht. Gelukkig maar...

  • 22 November 2008 - 17:08

    Richarda:

    Leuk bericht, Kirsten.
    Zo heb je wel heel wat leven in de brouwerij, he?
    En uiteindelijk heeft altijd IEDEREEN gelijk.

    Liefs, mamma

  • 22 November 2008 - 19:46

    Carsten:

    haha ;-)#

  • 22 November 2008 - 21:28

    Mariette:

    ... en baas boven baas is de taallerares die zoveel discussie loskrijgt in de groep.
    Gefeliciteerd met je jarige mama!

  • 22 November 2008 - 21:41

    David:

    Ik zie (hoor) het al voor me! Leuk dat iedereen denkt dat hij/zij de baas is... maar wat betekend 'baas; eigenlijk?!

  • 22 Januari 2009 - 15:59

    Piet:

    Bij enkele volkeren zijn de vrouwen wel de baas en hebben de mannen weinig te zeggen , en hun vrouw te
    gehoorzamen .Er wordt over deze volkeren niet of weinig geschreven . Dit omdat we denken dat de mannen overal de baas zijn of vroeger waren Vroeger zijn er meerdere volkeren geweest waar de vrouwen de baas waren maar deze zijn waarschijnlijk uitgemoord door volkeren waar de mannan de baas waren , omdat deze bang waren om door vrouwen onderdrukt te worden als deze volkeren bleven bestaan en hun aantal zou toenemen . Dit is nu anders , we maken er een spel van , wie is de baas bij ons of jullie . Iederen heeft gelijk zowel man als vrouw kan nu de baas zijn , of samen .Dit maakt men in gezin zelf wel uit , meestal is degene de baas die de beste leider eigenschappen heeft ,Dit kan soms in meerdere gevallen de vrouw zijn .Van mij mag het beter de vrouw de als baas , als een man die geen leiding kan geven

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Welkom op mijn weblog! Ik probeer je op deze plek op de hoogte te houden van mijn reizen, werkervaringen en daarmee verbonden randverschijnselen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 40730

Voorgaande reizen:

01 Mei 2009 - 07 Juni 2009

Home sweet Home

Landen bezocht: