Wharrap, mzungu, are you lost? - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Kirsten Verpaalen - WaarBenJij.nu Wharrap, mzungu, are you lost? - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Kirsten Verpaalen - WaarBenJij.nu

Wharrap, mzungu, are you lost?

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

11 Maart 2008 | Oeganda, Kampala

Kampala is op heuvels gebouwd. Vanuit de tiende verdieping van het hotel heb ik op een ervan een moskee zien liggen die ik me voorneem te bezoeken op de laatste dag van mijn verblijf. De training is dan voorbij en ik heb nog enkele uren over voordat de shuttlebus naar het vliegveld vertrekt.

Ik herken Industrial Area van onze wandeling afgelopen zondagavond naar Ange Noir. Overdag is het links rijdende verkeer een levensgevaarlijke chaos. Als ik wat foto’s van het straatbeeld maak, roepen jongens die in een groepje op de hoek van de straat over hun motor hangen mij agressief iets toe. Dat ik geen foto’s van hen mag maken, blijkt als ik ze nader. Naar waarheid kan ik ze zeggen dat ik ze niet vastgelegd heb. Met ogen op steeltjes loop ik door, de onbewaakte, met onkruid begroeide spoorlijn over in de richting van de moskee.
Ik volg wat mensen die met manden op hun hoofd – koopwaar, boodschappen? – de trappen van een corridor op lopen. En kom terecht in de fuik van een sloppenwijk. De lange, dubbele muur moet dit stadsgedeelte blijkbaar aan het oog van het centrum onttrekken. Vanuit sommige krotten worden bananen en ananassen verkocht. Langs me suizen mannen die de kost verdienen als motortaxichauffeurs.
‘Wharrap, mzungu?’ klinkt het zodra ik opgemerkt word door de bewoners van deze wijk. Dat is slang voor ‘What’s up, stranger?’ Aan de standaardvraag: ‘How are you?’ wordt toegevoegd: ‘Are you lost?’. Hier is geen buitenlander te bekennen. Toch overwint mijn nieuwsgierigheid het van mijn angst en besluit ik zo nonchalant en vanzelfsprekend mogelijk door te lopen in plaats van terug te keren naar de corridor. Maar foto’s durf ik niet te maken totdat een jongeman mij vraagt of hij met zijn mobieltje een foto van mij mag maken.

Aan het bezichtigen van de moskee heb ik na het zien van deze armoede weinig behoefte meer. Door een gezegende Afrikaanse middagregen loop-ren ik terug naar het hotel. Een groter contrast met wat ik een kilometer verderop gezien heb, is nauwelijks denkbaar.

  • 14 April 2008 - 05:48

    Nienke:

    Goh, dat je dat op de laatste dag van je bezoek ziet. Kan me voorstellen dat dat de hele experience in een (beetje) ander licht zet.
    Ook wel apart dat je met je training daar niet heen bent geweest.

  • 14 April 2008 - 08:10

    Inge:

    Leuk, ik ben niet de enige die voor mzungu uitgemaakt wordt! Blijkbaar is het een internationaal gebruikt woord! Jammer dat je alweer naar huis gaat?

  • 14 April 2008 - 12:44

    Edwin:

    Goed van je. Echt. Kan me de combinatie van angst en nieuwsgierigheid prima voorstellen. Voel je wel dat je leeft!!
    grz Edwin

  • 14 April 2008 - 16:12

    Mariette:

    O, heerlijk, die Afrikaanse foto's!

  • 14 April 2008 - 19:13

    Niels:

    pffff... dat was een bijzondere laatste ervaring!

  • 14 April 2008 - 21:14

    Jelle:

    Kirsten, heb je ook het telefoonnummer van die jongeman met mobieltje? Ik ben wel benieuwd naar die foto die hij van je gemaakt heeft ;) Maar jij hebt ook mooie foto's gemaakt. Dat portret van die familie, de man die stof verkoopt, en zo een vrouw lijkt? Contrast tussen de mensen met eigen huizen en de families die op niemandsland bivakkeren.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Welkom op mijn weblog! Ik probeer je op deze plek op de hoogte te houden van mijn reizen, werkervaringen en daarmee verbonden randverschijnselen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 40730

Voorgaande reizen:

01 Mei 2009 - 07 Juni 2009

Home sweet Home

Landen bezocht: