IJdele engelen - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Kirsten Verpaalen - WaarBenJij.nu IJdele engelen - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Kirsten Verpaalen - WaarBenJij.nu

IJdele engelen

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

10 Maart 2008 | Oeganda, Kampala

Ange Noir is onbetwist de hipste disco van Kampala. We komen wat vroeg (22.30), want morgen moeten we weer om 8.00 fris en fruitig zijn voor de laatste trainingsdag. Behoedzaam verstoren we de rust van de barman die met zijn armen op het aanrecht hangt te knikkebollen. Ik heb wat wijn nodig voordat ik me op de dansvloer waag. Zo niet de Keniaan uit de trainingsgroep die me gezelschap houdt: hij swingt alvast zittend op de barkruk in. Ik zal hem hier Bèta noemen. Een paar dagen geleden heeft hij verteld dat zijn vader de beste danser uit het dorp is en daarom vijf vrouwen kon trouwen. Bèta is met zijn 33 jaar het jongste kind van de jongste echtgenote; hij heeft 24 (half)broers en -zussen. Tussen de met spiegels beklede wanden van de danszaal vertoont hij zijn kunsten.

Verbaasd constateer ik dat Bèta net zo danst als ik, die is blijven steken in de alternatieve stijl van disco De Swing, Nijmegen in mijn studentenjaren ’90. Dan realiseer ik me dat hij me vaardig kopieert. We sluiten ons aan bij een kringetje hiphoppers. Ik voel me een oude pony tussen deze veulens, maar hop vrolijk mee als ze om beurten een nieuwe beweging inzetten. Bèta is zichtbaar in zijn element. Later vertelt hij me dat je die Afro-Amerikaanse cultuur in Nairobi vaker tegenkomt dan hier in Kampala, waar meer Ugandese muziek wordt gedraaid. Hij leert me op de typisch Afrikaanse ritmes te dansen. ‘Leer je me de samba?’ vraagt Bèta daarna. Helaas heb ik de samba in Kirgizstan niet helemaal onder de knie gekregen. We ontdekken verder dat de Europese stijldanshouding niet is te combineren met Afrikaanse dans.

In de lounge van het hotel lachen de West-Afrikanen uit Ivoorkust ons toe. Ze hebben ons in Ange Noir zien dansen, maar wij hen niet. Waar waren zij? Stonden ze zoals zoveel mannen tegen hun spiegelbeeld te dansen, of keken zij al swingend Engels voetbal op een van de twee megaschermen boven de dansvloer?

http://www.angenoir.net/home.html

  • 01 April 2008 - 04:46

    Monique:

    Afrika, Afrika, Afrika... I wish I was there. Ben je nog in Uganda, of alweer in NL? En heeft die B`eta je nog 'getuned' of is 'm dat niet gelukt? (uitleg prive email ;-).

    Doei, Monique

  • 01 April 2008 - 05:55

    Nienke:

    Oh, heeeerlijk!! Klinkt wel heel anders dan Kirgizstan! Of vind je niet?

  • 01 April 2008 - 07:00

    David:

    Hoi Kirsten,
    Due to verslechtering in mijn Nederlands ga ik over in Engels...! Great to read about your adventures in another continent! How long do you expect to be there - or did I miss something?!
    When will you be visiting (yes, I choose my words carefully!) Holland? Keep in touch and have fun! POKA for now!
    David

  • 01 April 2008 - 07:00

    Sjef:

    Ik ga er van uit dat jij andere motieven had toen je onlangs in Nijmegen een heel weekend de tango ging leren. In ieder geval zie ik je nog niet zo door mannen omringd als de vader van Bèta (wat een naam!) met vrouwen in verband met zijn danskunsten. Gooi jij maar andere charmes in de strijd !

  • 01 April 2008 - 17:24

    Arnoud:

    Dag Kirsten,
    Wanneer vindt jouw literaire debuut plaats: bij de Arbeiderspers, De Bezige Bij of, wellicht, Van Oorschot Uitgevers? Dat mag niet lang meer duren! Je begrijpt het goed: ik lees jouw verslagen met waardering en bewondering!
    Een hartelijke groet van
    Arnoud

  • 04 April 2008 - 21:36

    Mariette:

    ...en dan blijft de vraag:
    Kikishka, waar ben jij nu?

  • 12 April 2008 - 16:07

    Niels:

    Hahaha.... klinkt goed ;-) !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Welkom op mijn weblog! Ik probeer je op deze plek op de hoogte te houden van mijn reizen, werkervaringen en daarmee verbonden randverschijnselen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 40720

Voorgaande reizen:

01 Mei 2009 - 07 Juni 2009

Home sweet Home

Landen bezocht: