Globalisering revisited - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Kirsten Verpaalen - WaarBenJij.nu Globalisering revisited - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Kirsten Verpaalen - WaarBenJij.nu

Globalisering revisited

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

07 Maart 2008 | Oeganda, Kampala

Vijf continenten maar liefst zijn vertegenwoordigd in de trainingsgroep van zesentwintig personen. Van een Pakistaanse vrouw tot flink wat West- en Oostafrikanen, een paar Australiërs, Europeanen en Noord-Amerikanen.

Europa ziet er vanuit Afrika bezien anders uit dan vanuit Centraal-Aziatisch perspectief. Dat klinkt logisch, maar ik ben niet eerder zo met de neus op de feiten gedrukt.

De Ugandezen, Kenianen en Ivorianen praten opgewonden over de Amerikaans voorverkiezingen. Barack Obama is hun favoriete kandidaat en de Verenigde Staten zijn hun democratische voorbeeld. ‘Natuurlijk bestaat er ook racisme in Amerika,’ bekennen ze, ‘Maar zwarten en blanken krijgen er tenminste gelijke kansen.’ Hoe anders is dat in Europa, vinden ze. Als je de levensgevaarlijke tocht als bootvluchteling hebt overleefd en met je laatste krachten het Fort Europa hebt weten te enteren, maken allerlei bureaucratische regels het onmogelijk om er een fatsoenlijk bestaan op te bouwen. Een van de Kenianen heeft geëmigreerde vrienden in Italië, bij wie hij wel eens op bezoek is geweest. ‘Zo beknot in mijn vrijheid zou ik nooit kunnen leven! Dan blijf ik liever arm in Afrika en probeer wat voor mijn land te betekenen.’
De nieuwste route naar de westerse wereld loopt dan ook via Israël. Een UNHCR missie beoordeelt daar momenteel of asielzoekers uit Sudan, Sierra Leone, Liberia, Democratische Republiek Congo, Ivoorkust en Togo terug kunnen naar hun thuisland of in Israël kunnen blijven totdat de oorlog in hun land voorbij is. Recht op legaal verblijf, op werk; vrijwaring van discriminatoire arrestatie en uitzetting zijn in de tussentijd gegarandeerd.

De eerlijkheid van deze Afrikanen treft me. In Centraal-Azië kreeg ik geen kritiek over Europa te horen, terwijl er wel anti-Amerikaanse sentimenten voelbaar waren. Dat heeft denk ik verschillende oorzaken. Ten eerste de Aziatische mentaliteit. De geschiedenis is een andere verklaring: de omstandigheid dat de voormalige Sovjetregio in tegenstelling tot Afrika niet door West-Europese landen gekoloniseerd is geweest. Slechte migratie-ervaringen hebben Centraalaziaten bovendien minder om de simpele reden dat ze vaker naar Rusland migreren, het land waarvan ze de taal spreken, dan verder westwaarts. Goede relaties met Europa maken Centraal-Azië minder afhankelijk van machtige buren Rusland en China. The New Great Game has begun.

En wat merk je van China in Afrika? Steeds vaker wordt er in de westerse media aandacht besteed aan de Chinese invloed op de wereldeconomie. Op Radio 1 is een serie over globalisering gaande, waarin vier radioverslaggevers van VPRO en Wereldomroep de Chinese expansie als rode draad nemen. Zo berichtte een van hen vanuit Zambia, waar Afrikaanse mijnwerkers onder onveilige omstandigheden en voor een hongerloon in Chinese dienst werken. Waar Europese landen staten met slecht bestuur uitsluiten van ontwikkelingssamenwerking, vullen de Chinezen de niche door handelsbetrekkingen aan te knopen.
De Chinezen zijn weer terug van weggeweest in Uganda. In 1972 werden alle Aziatische ondernemers door een afgunstige Amin het land uit gezet, omdat zij de economie volgens hem zouden ruïneren. Hotel Africana is behangen met de erfenis die zij achterlieten: van schoenpoetsmachines tot airco’s en gemeubileerd met de nieuwe exponenten. Veel Afrikaanse landen kunnen Chinese goederen importeren zonder importbelasting te betalen. ‘Maar waarom maken wij zelf geen balpennen, bijvoorbeeld?’ vraagt de Ugandees uit onze groep zich af. ‘Misschien kunnen we nog wat leren van die Chinezen.’ Hij pakt het positief op.
De betreffende Afrikaanse overheden zien de slechte arbeidsomstandigheden waaronder de Chinezen hun burgers laten werken door de vingers. Tegelijkertijd lijken de Chinezen te beseffen dat een zekere wederkerigheid gewenst is om te voorkomen dat de mijnwerkers in Zambia (bijvoorbeeld) in opstand komen. Dus beloven ze in een nieuw charmeoffensief scholen en ziekenhuizen op het platteland te bouwen, na in 2006 een nieuw malariamiddel te hebben geïntroduceerd.
East African Business Week fulmineerde zomer 2007 in een redactioneel artikel tegen de ‘Chinese exploitatie’. ‘Wat hebben we van de geschiedenis geleerd nu we ons opnieuw afhankelijk maken van een buitenlandse macht?’ vroeg de reactie van het weekblad zich af. De Chinezen worden met hun grijpgrage geopolitiek mede verantwoordelijk geacht voor misdaden in Darfur en Afrika mag niet wachten totdat het Westen komt puinruimen in haar achtertuin. ‘Afrika moet bij zichzelf te rade gaan hoe zij een voorspoedige toekomst tegemoet kan treden,’ besloot het stuk.

Heimelijk vind ik hier een kern van waarheid in zitten. Gelukkig weet ik dat de meeste ‘westerse’ organisaties met lokale gemeenschappen en plaatselijke organisaties samenwerken. En ik geloof in de kracht van kennisuitwisseling. Een open dialoog zal voor mij een prioriteit zijn als ik in dit continent (of waar dan ook elders ter wereld) voor een VN organisatie aan de slag ga.

Ik ben erg benieuwd hoe de Afrika-adepten (Monique, Bianca, Christel) en de Kirgizstankenners (Nienke, David) onder mijn trouwe lezers mijn mogelijk voorbarige vergelijkingen en al te generaliserende hypotheses zien.

Meer cultureel antropologisch (veranderende rites de passage) volgt…

  • 06 April 2008 - 21:49

    Jelle:

    Africa-adept noch Kirgizstankenner ben ik ook nieuwsgierig naar andere (nuancerende?) meningen maar lees ik je verhaal vooral als een zeer leesbare waarneming. En hoewel waarnemen altijd door een bril gebeurt en ieder zijn eigen waarheid kent ben ik blij met de open 'cultureel antropologische' blik die jij me op de wereld gunt. Je heimelijke gevoel en ermee samenhangende voornemen omarm ik met beide armen!

  • 07 April 2008 - 14:00

    Mariette:

    Een leerzame blikverbreding voor iemand die Afrika en oud-sowjetrepublieken alleen van vakanties kent!
    Heb je al eens iets ondernomen om je stukken voor een breder publiek geplaatst te krijgen?

  • 07 April 2008 - 20:11

    Richarda:

    Lieve Kirsten,

    Weer een prachtig verhaal van je, met veel 'doordenkertjes'.
    Leuk om via jou onze blik weer te kunnen verruimen.
    Wat mij erg trof was de opmerking van de Keniaan, dat hij liever in vrijheid en arm in zijn land wilde blijven dan naar een land te gaan waar zijn vrijheid werd beknot. En dat hij daar nog positief aan toevoegde dat hij iets betekenisvols voor zijn land wil doen.
    Mooi.

    Dank je wel weer en liefs,

    mamma

  • 08 April 2008 - 19:45

    Niels:

    He Kirsten,

    Erg interessant om te lezen hoe anderen (niet westersen) de wereld bekijken!!! Ik ben jaloers op je ervaringen... ;-)

    groetjes, nielz

  • 25 September 2008 - 13:33

    David:

    Ik herinner me dat je ooit vroeg hoe ik voelde over jouw artikel met vergelijkingen tussen Centraal Azie en Africa - en hun meningen over westerse ideeen...

    Wat ik wel denk is dat in K'stan dat de mentalitiet is snel aan het veranderen (vooral in de steden). Ik geloof dat ooit was America zeker niet populair.... maar een nieuwe generatie, met nieuwe gedachten en invloeden vinden capitalisme (en ook VS) wel aantrekkelijk! Sleutelwoord is generaties.... de oude blijven trouw aan de kant van de Russen!

    In Afrika heb ik geen mening - onvoldoende ervaringen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Welkom op mijn weblog! Ik probeer je op deze plek op de hoogte te houden van mijn reizen, werkervaringen en daarmee verbonden randverschijnselen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 40728

Voorgaande reizen:

01 Mei 2009 - 07 Juni 2009

Home sweet Home

Landen bezocht: