Hakuna Matata - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Kirsten Verpaalen - WaarBenJij.nu Hakuna Matata - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Kirsten Verpaalen - WaarBenJij.nu

Hakuna Matata

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

09 Maart 2008 | Oeganda, Kampala

Nu we hier dan toch bij elkaar zijn met onze ervaring, opgedaan bij verschillende VN organisaties, moeten we onze verse kennis maar meteen toepassen in een actuele humanitaire crisis. De situatie in Lutania (6 miljoen inwoners) is de laatste jaren verslechterd: er is sprake van toenemende repressie, politieke isolatie en sociale ongelijkheid, die versterkt wordt door terugkerende perioden van droogte en etnische spanningen. Duizenden mensen zijn in de afgelopen maanden op de vlucht geslagen voor gevechten tussen het regeringsleger en Liberation Army of Lutania (LAL).
Vandaag is de situatie geëscaleerd door de moord op twee parlementsleden van de Lutan Democratic Party door onbekende gewapende mannen. De politie heeft enkele actieve leden van de Lutan Freedom Party en vijfentwintig mensenrechten activisten gearresteerd. Als reactie op de moorden heeft de LAL controle over een van de belangrijke industriesteden van Pendar District genomen en de plaatselijke politie heengezonden. De Lutan Democratic Party vraagt om onmiddellijke militaire actie tegen de LAL, terwijl de Lutan Freedom Party zorgen uit over de massale exodus die de geringste ingreep van het leger zou veroorzaken. Relschoppers in Plainsville, de hoofdstad van het naburige district, klagen dat de plaatselijke ontheemdenkampen een basis zijn voor rebellen en eisen dat ze gesloten worden. Alle ontheemden moeten volgens de onruststokers maar terugkeren naar waar ze vandaan komen. Niemand heeft de verantwoordelijkheid opgeëist voor de rellen, maar zowel het leger als de politie en prominente leden van de Lutan Democratic Party waren zichtbaar aanwezig gedurende de ongeregeldheden.

De UNHCR, de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties, UNICEF, het VN kinderfonds, OHCHR (Office of the UN High Commissioner for Human Rights), OCHA (UN Office for the Coordination of Humanitarian Affairs), Médécins Sans Frontières en Save the Children zijn in Lutania vertegenwoordigd. De uitvoering van lopende programma’s komt door de huidige situatie tijdelijk op een lager pitje te staan.
Vanuit het zenuwcentrum, de hoofdstad Lutan City, coördineert OCHA na crisisberaad de te ondernemen acties. Ze bekijken welke nieuwe risico’s de ontwikkelingen met zich meebrengen en plannen een reactie hierop. Ze bepalen welke stappen we kunnen ondernemen om een escalatie van de crisis af te wenden. En ze beoordelen of het zinvol is bijeenkomsten te organiseren met de partijen in het conflict, internationale belanghebbenden, de lokale civil society, ontheemden en bewoners van de gastgemeenschappen.
Ik vertegenwoordig met een collega OHCHR in Pendar District. In samenwerking met de Lutan Bar Association proberen we toegang te krijgen tot de gedetineerden, die zonder aanklacht worden vastgehouden en geen toegang hebben tot advocaten of hun familieleden. UNHCR zet alle zeilen bij in de ontheemdenkampen in Plains District. Ondanks de snelle inzet van MSF (medische screening), Care (opzetten van tijdelijke schuilplaatsen) en Oxfam (bouw van toiletten en watervoorziening), heerst er schaarste. De situatie is chaotisch door de enorme toename van de instroom na de gevreesde militaire actie in Pendar District. Het gerucht gaat dat er ’s nachts mensen de kampen binnenkomen met wapens en ammunitie, maar het is tot dusver onduidelijk waar ze vandaan komen.

Lutania bestaat niet als land. Het is dan ook een levensechte simulatie die we een dag lang in alle ernst spelen.
Het vrolijke Swahili motto ‘Hakuna Matata’ (Geen zorgen, alles komt goed) klinkt ons vandaag ongeloofwaardig in de oren.

• 25 Maart 2008 - 06:33

Nienke:

Ik dacht al, Lutanie, daar heb ik toch echt nooit van gehoord..... Heftig, joh! Krijg je het gevoel dat je iets kan doen?
    Wat een ervaring!

• 25 Maart 2008 - 08:37

Sjef:

Bleef het maar bij fictie, bij Lutania. Zijn er dan geen oefeningen te bedenken voor het opereren bij echt bestaande situaties in Afrika of elders in de wereld ? Ik had ook de neiging om Lutania op de kaart op te zoeken en schaamde me dat ik er nog niet eerder van had gehoord. Nu de echte praktijk ?
    Een leerzame ervaring rijker ben je in ieder geval.

• 25 Maart 2008 - 08:44

Edwin:

ik word al nerveus als ik je bericht lees. toitoi

• 25 Maart 2008 - 09:09

Jelle:

Een 'mooi' verhaal. Heftig, realistisch en erg politiek denk ik. Dit bericht lijkt geplaatst op 9 maart terwijl ik het vandaag (25 mrt) doorkreeg. Strenge beveiliging, of gewoon omdat de foto's aan pasen doen denken?:) Ben benieuwd hoe het verhaal verder gaat en hoe je het hebt ervaren.

• 25 Maart 2008 - 17:06

Niels:

Hmmm... klinkt vrij realistisch. Weet je zeker dat het nep is??? ;-) Succes ermee!