Aan de slag - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Kirsten Verpaalen - WaarBenJij.nu Aan de slag - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Kirsten Verpaalen - WaarBenJij.nu

Aan de slag

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

08 Oktober 2007 | Kyrgizië, Bisjkek

Het VN Huis in Bishkek is zoals zoveel gebouwen uit de Sovjettijd gebouwd in neoclassicistische stijl. Een bewaker neemt vanachter een loket in een hokje aan de straat mijn paspoort in en geeft me in ruil een bezoekerspas. Met een binnenlijn neem ik contact op met de Protection Officer, geef de hoorn terug aan de bewaker die te horen krijgt dat hij me door mag laten. Bij de entree word ik opgewacht door de National Protection Officer, een Russische vrouw van in de dertig, die door een ruime hal voor me uit de trap op holt. Ik struikel haar achterna – de treden zijn ongelijk. Het kantoor ademt een internationale sfeer. De Protection Officer is een jonge Wit-Rus die sinds twee jaar in Bishkek is gebaseerd. Dit is zijn tweede missie, een in een land waar het werkklimaat voor de VN als ‘gemiddeld’ wordt gecategoriseerd. Als volgende standplaats is hem bij wijze van promotie een locatie met gunstigere politieke omstandigheden beloofd. Ik maak kennis met de directeur, een Italiaan, en het plaatselijke personeel, dat uit Russen en Kirgiezen bestaat.
Met zijn eigen auto brengt de Protection Officer me naar de Staatscommissie voor Migratie en Werkgelegenheid, waar ik de komende maanden het leeuwendeel van mijn werktijd zal doorbrengen. De witte 4x4s ontbreken vrijwel in het straatbeeld, realiseer ik me, blijkbaar worden ze niet vaak gebruikt in de stad. Lachend vertelt de Protection Officer over de verschillen tussen het verkeer in Georgië, waar hij eerder gebaseerd was, en Kirgizië: ‘Het rijgedrag van Kirgiezen is onvoorspelbaar. De ene keer houden ze zich aan de verkeersregels, de andere keer negeren ze die compleet. In Georgië is het eenvoudiger: daar geldt het recht van de sterkste.’ Ik was van plan om mijn rijvaardigheid een beetje op peil te houden hier, maar sinds ik in 1999 mijn Kirgizische rijbewijs heb behaald is het verkeer zoveel ruwer geworden, dat ik botsautootjesvrees heb gekregen.

Ook het gebouw van de Staatscommissie, gelegen aan de rand van het centrale plein en niet ver van het Witte Huis, is een erfenis van de Sovjet Unie. Voor de ingang staat een Kirgizische vrouw van begin vijftig, formaat anderhalve - bij een meter, ons op te wachten. Ze steekt me haar hand toe en roept triomfantelijk uit: ‘Zie je wel, een mooie jonge vrouw, ik heb het voorspeld!’ Met haar, een plaatsvervangend hoofd, in het Russisch afgekort tot zam, zal ik in mijn dagelijkse werk veel te maken krijgen. Zam trekt me in een vloeiende beweging naar binnen en lanceert me de gang in. In een grote werkkamer maak ik aan de vergadertafel kennis met een onderdirecteur, die ook in de vijftig zal zijn en de bekende Kirgizische grapjes maakt. Dat ze me vet zullen mesten, want in Europa zijn vast alleen maar dieetproducten verkrijgbaar. Dat ik na die onvermijdelijke regen in Nederland hier wat zonne-energie op kan doen. De Protection Officer glimlacht beleefd en legt het tweetal uit wat mijn rol zal zijn. Dan laat hij me achter bij Zam die de ene deur na de andere opentrekt om me kennis te laten maken met haar medewerkers. ‘Ga nu maar uitrusten,’ zegt ze vervolgens. En daarmee eindigt op 1 oktober om twaalf uur ‘s middags mijn eerste werkdag.

  • 09 Oktober 2007 - 06:47

    Nienke:

    Dat klinkt als een warm onthaal!! Heerlijk. Heb je lekker uitgerust?

  • 09 Oktober 2007 - 19:46

    Bianca:

    Geweldig, die levendige beschrijving van je naaste medewerkers en werkomgeving! Ik zie het zo voor me :o) Zo te horen ben je op welbekend kyrgyzisch terrein.
    Ben benieuwd naar je volgende belevenissen! Maar dan niet in het verkeer daar, laat die witte 4x4 liever staan...
    Liefs, Bianca

  • 09 Oktober 2007 - 21:06

    Monique:

    Hoi Kirsten,

    Ik heb je weblog eindelijk aangeklikt, want ik was een beetje druk met mijn eigen vertrekperikelen richting Damak, Nepal, maar ik heb in de tussentijd wel af en toe aan je gedacht. En zojuist heb ik aardig wat afgelachen op de vorige pagina's met jouw belevenissen tot dusver. Je bent aardig op dreef! Hopelijk heb je het naar je zin de komende tijd en kun je je survival-technieken op allerhande wijze toepassen. En wie weet steek ik nog wat op van jouw tips. Heb begrepen dat ikzelf in een behoorlijke isolated area terecht kom, zonder ATM, zonder internetcafé (?!), zonder gemakkelijk verkrijgbare mobiele sim-kaartjes, ehm. Nou ja, je hoort nog wel (en misschien lukt het mij ook om een weblog te maken en anders over de mail).

    Groetjes, Monique

  • 22 Oktober 2007 - 22:54

    Margreet:

    met enige jaloezie lees ik dat je al echt ontvangen bent op een plek waar ik eens liep..............
    Erg leuk om te lezen!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Welkom op mijn weblog! Ik probeer je op deze plek op de hoogte te houden van mijn reizen, werkervaringen en daarmee verbonden randverschijnselen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 86
Totaal aantal bezoekers 40918

Voorgaande reizen:

01 Mei 2009 - 07 Juni 2009

Home sweet Home

Landen bezocht: